Reflekterer du over det som gir deg mening, blir du lykkeligere – også på jobb
Av Robert Dur - oversatt av Joran Buwalda
Er arbeidet du gjør egentlig meningsfullt? Er det i tråd med dine personlige verdier? Hva er egentlig dine personlige verdier? Hva streber du etter i livet? Og passer jobben din godt med det?
De fleste mennesker stiller seg selv sjelden disse spørsmålene. Men takket være Rutger Bregmans nye bok Moral Amibtion er det nå stor oppmerksomhet rundt disse temaene.
Hvis vi gir oss selv tid til å tenke over disse spørsmålene, snakke om dem med andre og kanskje til og med skrive om dem – hva fører det til? Vil folk si opp jobbene sine i stort antall? Eller fortsetter de i samme jobb, men med en ny tilnærming? Blir de mer tilfreds med jobben? Går de glipp av bonuser? Eller av høyere lønn? Blir de lykkeligere?
Eller endrer egentlig ingenting seg?
«Mitt mål er å…»
En nylig studie fra en gruppe økonomer ved London School of Economics og University of Chicago gir overraskende svar på disse spørsmålene. Forskerne samarbeider med et stort multinasjonalt selskap innen forbrukerindustrien. Selskapet er aktivt i over hundre land, har en omsetning på titalls milliarder euro og over hundre tusen ansatte.
Dette samarbeidet gjør det mulig å studere effektene av refleksjon rundt mening på jobb grundigere enn noen gang før. Forskerne har tilgang til anonymiserte personaldata av de ansette over flere år og gjennomførte ulike spørreundersøkelser blant de ansatte. Viktigst av alt: selskapet er villig til å gjennomføre et eksperiment sammen med forskerne, der en tilfeldig gruppe ansatte blir oppfordret til å reflektere over hva som er meningsfylt.
Selskapet startet for noen år siden en éndags workshop kalt «Discover Your Purpose», som ansatte kunne delta på frivillig. Workshopen har som mål å få deltakerne til å reflektere over sine livsmål. Hva drømte de om som barn? Hva gir dem mening i dag? Hva gjør dem lykkelige? Hva brenner de for? De ble også bedt om å forestille seg selv som 80-åringer og tenke over hva de skulle ønske de hadde gjort annerledes.
Deltakerne forbereder seg til workshopen ved å skrive fire korte personlige historier som svarer på slike spørsmål. Under workshopen deler de historiene med andre deltakere og gir hverandre tilbakemelding. På slutten av dagen skriver hver deltaker et purpose statement på én linje: «Mitt mål er å…»
Å reflektere over mening får tydeligvis mange til å innse at de er på feil spor
Mange deltakere forteller senere i spørreundersøkelser at de hadde klistret denne setningen på telefonen, laptopen eller kjøleskapet hjemme – for å minne seg selv på sitt livsmål.
Workshopen er populær: to av tre inviterte ansatte melder seg på. Det er tydelig at mange har behov for å finne sitt livsmål. Ikke alle ansatte kan delta samtidig, noe som gir forskerne en unik mulighet til å sette opp et eksperiment. Det blir etablert en «behandlingsgruppe» som får invitasjon til workshopen, og en «kontrollgruppe» som først blir invitert to år senere. Fordelingen er tilfeldig. Ved å følge de to gruppene over tid kan forskerne utarbeide et robust estimat av effektene av workshopen.
Én workshop – dobbelt så mange oppsigelser
Og effektene er oppsiktsvekkende. For det første: workshopen fører til en dobling i antall ansatte som sier opp. Normalt slutter rundt 0,8 prosent av de ansatte hver måned. I gruppen som deltar i workshopen, øker dette til 1,5 prosent. Det å reflektere over mening fikk tydeligvis mange til å innse at de ikke var på rett sted – særlig de som allerede var mindre produktive før workshopen.
De som ikke slutter, blir 4 prosent mer produktive i jobben. En mulig forklaring er at de (gjen)oppdager meningen med arbeidet sitt og blir mer motiverte. En annen mulighet er at de begynner å organisere arbeidet sitt annerledes og dermed opplever mer mening.
I spørreundersøkelser seks måneder etter workshopen rapporterer deltakerne i behandlingsgruppen mer mening og tilfredshet i arbeidet enn i kontrollgruppen. De føler seg mer inspirerte, er mer fornøyde med jobben og generelt lykkeligere.
Mening gir dobbel gevinst
Betaler ansatte en pris for å ha gjenoppdaget mening? Velger de oftere oppgaver som gir mening, men som ikke fører til bonus eller forfremmelse? Dataene viser lite tegn til det. Tvert imot: ansatte i behandlingsgruppen tjener mer over tid – hele 4 prosent mer – sammenlignet med kontrollgruppen. Til tross for økte lønninger, fører workshopen til høyere fortjeneste for selskapet: de estimerte ekstra inntektene er betydelig høyere enn kostnadene.
Tidligere forskning har allerede vist at ansatte som opplever mening i arbeidet er mer motiverte, produktive, lykkeligere og mindre tilbøyelige til å slutte. Og ja, vi visste at mening i arbeidet ikke bare er forbeholdt «samfunnskritiske yrker» (som lærere, leger, politi, transportarbeidere, bønder), men at også mange selgere, markedsførere, HR-ledere og økonomimedarbeidere kan erfare arbeidet sitt som meningsfylt.
Resultatene fra denne nye studien antyder at mening ikke er en konstant, men noe som må revurderes og gjenoppdages med jevne mellomrom. Både ansatte og arbeidsgivere nyter godt av det.
Forskningsartikkelen kan leses i sin helhet her.
Opprinnelig publisert i de Correspondent
Oversatt til norsk av Joran Buwalda